مورچه

زندگی مورچه ای

مورچه

زندگی مورچه ای

درد حاملگی

درد حاملگی

درد حاملگی چگونه است ,درد بارداری چگونه است,معده درد بارداری چگونه است,درد اوایل بارداری چگونه است,درد حاملگی خارج رحم چگونه است,درد حاملگی خارج از رحم چگونه است,دل درد حاملگی چگونه است,کمردرد حاملگی چگونه است,سردرد بارداری چگونه است,درد دوران بارداری چگونه است,درد حاملگی خارج از رحم

درد حاملگی

توضیحاتی در مورد درد حاملگی

درد شکمی که گه گاه به سراغ مادران باردار می آید معمولا عارضه شایعی است که با پزشکان در میان گذاشته می شود. هر چند درد شکم در زمان حاملگی می تواند مشکلی ایجاد نکند ولی ممکن است نشانه ای از یک عارضه جدی نیز باشد و توصیه می شود که دردهای شدید و پایدار در ناحیه شکم به هیچ عنوان نادیده گرفته نشود. در زیر رایج ترین عوامل به وجود آورنده درد در ناحیه شکم و ناراحتی های مرتبط با آن در دوران بارداری ارایه شده است. اما نکته بسیار مهم این است که نباید دست به درمان سر خود زد. در صورتی که باردار هستید و همراه با درد در ناحیه شکم نشانه هایی نظیر لکه بینی، خونریزی، تب، تب و لرز، خروج ترشحات از واژن، خستگی مفرط، بروز اختلال در حین ادرار کردن، حالت تهوع و استفراغ را مشاهده کردید و در عین حال با گذشت زمان اثری از کاهش درد مشاهده نشد سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

علل شکم درد حاملگی

1- بارور شدن تخمک در جایی جز رحم در این فرآیند تخمک در جایی خارج از رحم و معمولا در یکی از لوله های فالوپین مستقر شده و بارور می شود. در نتیجه این فرآیند ممکن است علائمی نظیر کوفتگی، خستگی و سایر علائم مشابه در اوایل دوران بارداری مشاهده شود. در صورتی که این اختلال درمان نشود، سلامت زن باردار در معرض خطر جدی قرار می گیرد. اگر علائم زیر مشاهده شد سریعا با پزشک خود تماس بگیرید:درد در ناحیه شکم یا لگن خاصره، لکه های واژنی یا خونریزی (که می تواند قرمز یا قهوه ای رنگ باشد)، احساس دردی که در حین انجام کارهای مختلف فیزیکی تشدید می شود. 2- سقط جنین سقط جنین به از دست دادن نوزاد در 20 هفته اول آن گفته می شود. خونریزی یا لکه بینی واژن از شایع ترین نشانه های اولیه سقط جنین است که به دنبال آن درد در ناحیه شکم در بازه های زمانی چند ساعته تا چند روز پدیدار می شود. در این شرایط خونریزی ممکن است خفیف یا شدید باشد. دردی که ناشی از این اختلال می شود نیز ممکن است به طور پیاپی شدید و خفیف شود. همچنین در برخی موارد درد ملایم یا برای مدت طولانی احساس می شود. در صورتی که این نشانه ها را دیدید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید و اگر خونریزی شدید بود مراجعه به پزشک در اولین فرصت باید انجام شود. در این شرایط دقیقه ها هم ارزش طلا پیدا می کنند. 3- درد مربوط به زایمان زودتر از موعد به این نوع درد زایمان که در اصطلاح درد زایمان زودرس همراه با تولید نوزاد نارس هم گفته می شود فرد احساس انقباضات شدیدی می کند که در پی آن احتمال به دنیا آمدن نوزاد نارس نیز زیاد است.

علت درد حاملگی

عوامل متعددی از جمله سقط جنین، جدا شدن جفت، زایمان زودرس، بارداری خارج رحمی، سنگ کیسه صفرا و آپاندیسیت می تواند منجر به درد شکم در دوران بارداری شود. درد شکم در دوران بارداری طبیعی است. اندام های شما در این دوران دائم درحال تغییراست. رحم بزرگتر و رباط های عضلات این بخش کشیده می شوند. با این وجود گاهی درد شکم دلایلی جدی تر دارد بهتر است برای یافتن منشأ این نوع از دردها به نکات زیر توجه کنید تا بتوانید تشخیص دهید که چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنید. از یبوست گرفته تا دردهای رباط های ناحیه رحم، همه ممکن است علائم شروع یک شکم درد خوش خیم باشد. اگر درد ادامه دار باشد یا به همراه علائمی مانند خون ریزی یا گرفتگی شدید عضلات باشد باید به پزشک زنان مراجعه کنید.

سقط و درد حاملگی

خونریزی معمولاً اولین علامت سقط است و پس از آن به فاصله چند ساعت تا چند روز درد شکمی رخ می دهد. خونریزی ممکن است خفیف یا شدید باشد. درد ممکن است بصورت درد های کرامپی بگیرد و ول کند (شبیه به درد های قاعدگی یا اغلب شدیدتر) یا ریتمیک باشد. درد در بعضی از بیماران بصورت کمر درد و در بعضی دیگر بصورت درد مبهم شکمی و یا احساس فشار در لگن احساس می شود. در صورتیکه با این علائم مواجه شدید به پزشک مراجعه کنید. در صورت درد شدید یا خونریزی با حجم زیاد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

درد حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج رحمی زمانی اتفاق می افتد که تخمک لقاح یافته در جایی خارج از رحم لانه گزینی کند که این محل معمولاً یکی از لوله های رحمی (لوله های فالوپ) است. این عارضه معمولاً در سه ماه اول حاملگی یا قبل از آنکه حتی بیمار بداند حامله است رخ می دهد. این عارضه در صورتیکه درمان نشود می تواند موجب پارگی لوله رحمی شده و خطر مرگ بدنبال داشته باشد. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر سریعاً به پزشک مراجعه کنید: درد یا حساسیت شکمی و/یا لگنی، لکه بینی یا خونریزی از مهبل (می تواند قرمز یا قهوه ای، کم یا زیاد، و یا مستمر یا متناوب باشد)، دردی که با حرکت یا سرفه کردن بدتر می شود، درد نوک شانه، یا هر علامتی مبنی بر شوک (نبض ضعیف، رنگ پریدگی، بی حالی یا غش).

دندان درد حاملگی

زمانی که باردار می شوید، انتظار دارید از لحظات مادری خود لذت ببرید و قطعا نمی خواهید با دردی مانند دندان درد مواجه شوید! اینکه زنان باردار بیشتر مستعد تورم لثه ها، آماس لثه ها و دیگر مشکلات دندانی هستند، واقعیتی تلخ است. اگر مراقبت از دندان های خود را مدت طولانی است که نادیده گرفته اید، احتیاجی به گفتن نیست که دندان درد شما حتمی است.

درمان دندان درد حاملگی

مسکن های بدون نسخه: می توانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید، اما اکثر پزشکان این کار را توصیه نمی کنند، مخصوصا اگر تا زایمان زمان زیادی مانده باشد. زمانی که پزشک و ماما اجازه مصرف مسکن های درد را دادند، حتما دوز دارو را به درستی مصرف کنید. میخک: یک میخک کامل را بجویید. روغنی که از آن آزاد می شود به دندان می رسد و به طور طبیعی درد را کاهش می دهد. می توانید از روغن میخک که در داروخانه ها موجود است نیز استفاده کنید. اما استفاده بیش از حد از آن می تواند منجر به آسیب عصبی شود که برای بارداری اصلا خوب نیست. قرقره آب گرم: آب گرم را قرقره کنید. این کار درد را تسکین می دهد و جلوی انتشار هرگونه عفونت را می گیرد. همچنین می توانید از کمپرس های سرد یا گرم استفاده کنید. پمادهای بدون خطر: می توانید از پمادهای موضعی که ماده اصلی آنها بنزوکائین است نیز استفاده کنید. از همین مواد در پمادهای مخصوص دندان درآوردن کودکان نیز استفاده می شود و برای استفاده در درمان دندان درد در بارداری نیز خطری ندارد. اینها روش هایی هستند که به عنوان روش هایی بی خطر برای تسکین دندان درد در دوره بارداری در نظر گرفته شده اند. می دانیم که بعضی از مسائل خارج از کنترل است، اما هنوز هم همانطور که دندانپزشکان می گویند اگر توجه و مراقبت کافی را نسبت به بهداشت دهان خود داشته باشید، می توانید این مشکلات را کنار بزنید و در عوض بر روی بارداری سالمی تمرکز کنید.

معده درد حاملگی

زیاده روی در خوردن مواد غذایی موجب معده درد می‌شود. زمانی که شما باردار هستید، معده شما فضای کمتری برای گسترده شدن دارد. رژیم غذایی متعادل نه تنها معده درد شما را در کوتاه مدت، بلکه در طول بادرداری درمان می‌کند. زیرا اگر وزنتان بیش از وزن توصیه شده در زمان بارداری شود، باعث می‌شود که این وزن اضافی به شکم شما فشار آورد. سه وعده غذایی روزانه خود را به 6 وعده تقسیم کنید و در هر وعده کمتر از 1 ½ فنجان نخورید. هضم غذای کم برای بدن ساده‌تر است.

درمان معده درد حاملگی

حذف غذاهای محرک غذاهایی که موجب معده درد شما می‌شوند را شناسایی و آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. معمولا این غذاها شامل غذاهای اسیدی مانند مرکبات و گوجه فرنگی، غذاهای چرب و سرخ شده، غذاهای تند، شکلات، قهوه و نوشابه‌های گازدار است. مصرف مایعات احتمال این که غذاهای مایع مشکلی برای معده به وجود آوردند، کم است زیرا آنها به سرعت از معده عبور می‌کنند. سوپ، اسموتی، ماست، میلک شیک، شیک‌های پروتئین و پودینگ‌ها انتخاب‌های خوبی هستند. به دنبال مایعاتی باشید که سرشار از پروتئین‌ هستند مانند شیر. غذاهای جامد را نیز زیاد بجویید تا تقریبا تبدیل به مایع شوند. خواب کامل برای این که از معده درد در شب خودداری کنید، حداقل تا 3 ساعت قبل از خواب، چیزی نخورید. هنگام خواب نیز اگر تا به حال روی پهلوی چپ خود نمی‌‌خوابیدید، حال امتحان کنید. در این حالت اسیدهای معده به سختی خود را به مری می‌رسانند.

کمر درد حاملگی

با بزرگ شدن شکم، چه کسی می داند که چگونه مفاصل و ماهیچه های بدن شما استراحت می کنند ، طبیعی است که شما در انتهای کمرتان احساس ناراحتی کنید. لازم است برای حل این مسئله با بدن خود ارتباط برقرار کنید و با ایجاد تغییراتی ساده به کمک بدن خود در این دوران حساس بروید.بسیاری از بانوان باردار بدلیل بزرگی شکمشان، دچار درد افتادگی شکمی می شوند. بهتر است، مراقب روش ایستادن و نشستن خود باشید تا بتوانید از کمردردهای آخر شب جلوگیری کنید. اگر قرار است ساعات متمادی روی پا بایستید، بهتر است از کفش بدون پاشنه ای که انحنای کف پا را تقویت می کند استفاده کنید که درحفظ تعادل به شما کمک کرده و قامت راست شما را حفظ می کند. بهتر است ستون فقرات خود را از بالا تا آخرین مهره کمری راست نگه داشته و شانه هایتان را به عقب متمایل کنید. در نشستن های طولانی لازم است یک صندلی انتخاب کنید که بدن شما را حمایت کند یا بالشی برای پشتیبانی از کمر خود در ناحیه کمری صندلی قرار داده و ستون مهره های خود را کشیده و راست قرار دهید. اگرقراراست درروز برای مدت طولانی دروضعیت نشسته و یا ایستاده قرار بگیرید، زمانی را برای استراحت و تغییر وضعیت از حالتی به حالت دیگر در نظر بگیرید.

درمان کمر درد حاملگی

هنگامی که شما آرامش و استراحت خوبی داشته باشید، تمامی قسمت های بدن شما بهتر عمل خواهند کرد. در ابتدا لازم است برای رسیدن به آرامش،بر روی عضلات خسته خود دستمال گرم بگذارید ویا به آرامی آن را ماساژ دهید (اگر نزدیکانتان از انجام آن خود داری می کنند، می توانید از متخصصین در این فن بهره گیرید). سپس به مقدار کافی و مناسب خوابیده و از چرت های میان روز غافل نباشید . از یک بالش برای راحتی بیشتر بعنوان حائل استفاده کنید و حتما به پهلو بخوابید. قرار دادن بالشی در بین زانوها می تواند ناراحتی های لگن خاصره را التیام بخشد و هنگام خواب اگر احساس می کنید که شکمتان وزنه سنگینی برای شماست، بالش کوچکی در زیر شکمتان، می تواند در تحمل وزن آن به شما کمک کند. برای اینکه بتوانید از درد کمر ، ناراحتی و فشار بر روی کمر خود بکاهید، شمار را با حالت های صحیح نشستن آشنا می کنیم.

کمر درد حاملگی و نشستن صحیح

1- بر روی زیر اندازی زانو بزنید و بالش یا پتوی چند لایه ای را در میان پاها و زانوهای خود قرار دهید. ممکن است احتیاج داشته باشید کمی بطرف جلو خم شوید تا بتوانید تعادل خود را حفظ کنید. سطح پنجه و روی پا باید روی زمین و مستقیم بطرف عقب باشد. 2- برای پشتیبانی از بدنتان می توانید دست های خود را روی زمین قرار دهید. به آرامی و با دقت باسن خود را پائین آورده تا در میان کف پاهایتان و بر روی بالش قرار گیرد. 3- اگر احساس ناراحتی می کنید، پاهایتان را جابجا کنید و یا بالش زیر بدنتان را بالاتربیاورید و در صورت برطرف نشدن احساس ناراحتی از بالش دیگری برای بالا آوردن بدنتان استفاده کنید. 4- برای پشتیبانی از بدن در هنگام نشستن، دست ها می تواند در پشت برروی زمین یا روی ران هایتان قرار گیرد. سینه های خود را بطرف بالا بکشید.

شکم درد حاملگی و مسمومیت

دردهای شکمی اواخر بارداری علائم دیگری دارند. نکته ای که باید به خانم های باردار آموزش داده شود، نوع و مکان درد است. اگر مکان درد بالای شکم باشد، علامت درد “اپی گاستر” است. این درد علامت خطر است و همه خانم های باردار باید در مورد آن اطلاع داشته باشند. درد در ناحیه اپی گاستر یا ناحیه بالای شکم و سمت راست ممکن است نشانه شروع مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی باشد. در مسمومیت بارداری فشارخون بالا می رود و پروتئین در ادرار دیده می شود. پزشک در این مواقع برای اطمینان آزمایش خون و ادرار درخواست می کند. فشارخون بیمار نیز باید اندازه گرفته شود. در مسمومیت بارداری سردرد هم به دلیل افزایش فشارخون وجود دارد. گاهی خانم باردار درد اپی گاستر را با درد معده اشتباه می گیرد و خوددرمانی می کند. تاخیر در درمان پره اکلامپسی بسیار خطرناک است و ممکن است به مرحله شدیدتر یعنی اکلامپسی منجر شود که در این مرحله بیمار دچار ناهوشیاری و کما می شود و حتی ممکن است فوت کند.

بیشتر بخوانید : زرشک در حاملگی ♥ آلبالو در حاملگی ♥ آلو خورشتی در بارداری ♥ یبوست در بارداریمیخک و بارداری

سرطان ماهیچه

سرطان ماهیچه

سرطان ماهیچه ،سرطان ماهیچه در کودکان،سرطان ماهیچه بازو،سرطان ماهیچه دست،سرطان ماهیچه دست راست،سرطان ماهیچه چیست،سرطان ماهیچه رحم،سرطان ماهیچه،سرطان ماهیچه دست،علائم سرطان ماهیچه،سرطان عضله بازو،سرطان عضله دست،سرطان عضله دست راست،سرطان عضله دست چپ،سرطان عضله دست چیست

سرطان ماهیچه

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرطان ماهیچه صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروان گرامی قرار گیرد.این روزها نام سرطان های مختلفی به گوش انسان می خورند. نام یکی از انواع سرطان هایی که شاید به گوش شما نخورده باشد سرطان ماهیچه یا سارکوم می باشد. سارکوم از بافت همبند مانند غضروف و ماهیچه و استخوان ایجاد می شود. به همین دلیل به سرطان عضله و سرطان استخوان در هر قسمت بدن، سارکوم نیز می گویند. سارکوم بیماری ناشناخته ای می باشد و علت مبتلا شدن به آن مشخص نمی باشد. اما تا حدودی تغییرات ژن در مبتلا شدن به سرطان ماهیچه دخیل می باشند

آمار سرطان ماهیچه

سرطان عضله یا سارکوم، ۲ درصد از کل سرطان ها را شامل می شود و بافت های عضله و مفصل را در گیر می نماید. سرطان عضله یا سارکوم در دست ها و شکم و اندام ها نیز بروز می کند . متخصصان ارتوپد به این دلیل که حدود ۴۰ درصد این نوع سرطان در اندام ها ایجاد می شوند، نقش بسزایی در درمان آن دارند. معمولا این گونه سرطان ها سریعا سایر اعضای بدن را نیز درگیر می نمایند به خصوص ریه ها را، اما با تشخیص زود هنگام آن می توان،درمان را آغاز نمود و دیگر نیازی به قطع عضو درگیر نباشد. تقریبا حدود ۲۰۰۰ نفر در کشور ما به سرطان عضله مبتلا هستند، اما در کشور ما ایران هنوز مراکزی جهت تشخیص این نوع سرطان ایجاد نشده است.

علائم سرطان ماهیچه

امکان مبتلا شدن به سرطان عضله یا سارکوم در تمامی افراد با رده های سنی مختلف وجود دارد. از علائم شایع آن می توان به موارد زیر اشاره نمود درد – التهاب – تب خفیف – شکستگی های ناگهانی به علت ضعیف شدن استخوان ها – تورم یا وجود توده بدون درد (در دست و پا و سر)- در صورت پیشرفت سرطان در نواحی ریه و مغز استخوان امکان بروز علائم در این نواحی نیز وجود داد معمولا سارکوم های استخوان با درد همراه می باشند. اما هز درد استخوانی الزاما، سارکوم نمی باشد. هموطنان عزیز در صورت بروز هر گونه توده ای سریعا به پزشک مراجعه نمایید تا تشخیص صحیح و درست داده شود، برخی اوقات افراد این توده ها را نادیده می گیرند و آن ها را توده چربی تلقی می نمایند. اگر سارکوم دیر تشخیص داده شود امکان دارد قطع عضو در ناحیه درگیر صورت گیرد.

تشخیص سرطان ماهیچه

جهت تشخیص می توان از موارد زیر استفاده نمود رادیوگرافی ساده ام آر آی سی تی اسکن اسکن رادیوایزوتوپ نمونه برداری از توده استخوانی در صورت درگیری بیماری در مغر استخوان و ریه ها، نمونه برداری از مغز استخوان و زادیوگرفی قفسه سینه ضروری می باشد

درمان سرطان ماهیچه

1-شیمی درمانی قبل از جراحی جهت کوچک کردن اندازه تومور و راحتی بیشتر در جراحی 2- شیمی درمانی بعد از جراحی 3- استفاده از رادیوتراپی نیز قبل و بعد از جراحی و بعد از شیمی درمانی موثر می باشد 4- استفاده از جراحی 5- قطع عضو زمانی که بیماری در بدن رشد کرده باشد و مابقی قسمت های بدن را نیز درگیر کرده باشد

نشانه های سرطان ماهیچه

پزشکان معتقدند که سارکوم اغلب با دردها یا جراحات ناشی از ورزش اشتباه گرفته می‌شود، زیرا نشانه‌های آن شبیه به نشانه‌های جراحاتی است که کودکان و نوجوانان هنگام ورزش‌کردن برمی‌دارند. درد در ناحیه تومور، همراه با ورم یا گرما از نشانه‌های اصلی محسوب می‌شود. ممکن است این درد شب‌هنگام یا موقع ورزش کردن بدتر شده و چند هفته پس از شروع درد، عضو مجروح شده به درستی حرکت نکند. اگر تومور در استخوان پا رشد کند، فرد لنگی توجیه‌ناپذیر دارد. همچنین ممکن است تب خفیفی داشته باشد. اگر سرطان به بخش‌های دیگر بدن مانند ریه‌ها یا مغز استخوان پخش شده باشد، نشانه‌ها در آن بخش‌ها نیز خودشان را بروز می‌دهند. در بعضی موارد، نخستین نشانه بیماری، شکستن پا یا دست است که بدون هیچ دلیلی (یا با ضربه خفیف و ملایمی) رخ‌می‌دهد، زیرا سرطان، استخوان را ضعیف کرده و آن را نسبت به شکستگی آسیب‌پذیر می‌کند. درد شایع‌ترین علامت این بیماری است. محل تومور ممکن است متورم شده و لمس محل دردناک شود.

انواع سرطان ماهیچه

سارکوماها دو نوع «استخوانی» و «بافت نرم» دارند. سارکومای استخوانی علاوه بر استخوان های ران، در همه استخوان ها ایجاد می شود. این نوع سارکوما در دو نوع «استئو سارکوم»، نوعی از رشد نئوپلاسمای بدخیم بافت استخوانی با منشا سلول های مزانشیمی استخوان و «یوئینگ سارکوم»، تومور استخوانی بدخیم که بیشتر در استخوان ران، لگن و ساق ایجاد می شود، بروز می کند. متاسفانه یویینگ سارکوما در جوانان و نوجوانان 10 تا 20 ساله دیده می شود و در مانش طولانی مدت (تا یک سال) و هزینه بر است. چون ابتدا بیماران شیمی درمانی می شوند، پس از آن تحت عمل جراحی قرار می گیرند و بعد از عمل نیز برایشان دوباره شیمی درمانی تجویز می شود. سارکومای بافت نرم هم ممکن است در تمام بافت های نرم بدن ایجاد شود.

تفاوت سرطان ماهیچه و کیست استخوانی

کیست های استخوانی، تومروهای خوش خیم استخوانی هستند ولی سرطان ماهیچه تومورهای بدخیم با منشا سلول های مزانشیمی است. درمان کیست های استخوانی متفاوت است ولی درمان سارکوما به چندتخصصی (Multidisiplinay) نیاز دارد، یعنی برای درمان بیماران مبتلا به سارکوما متخصصان شیمی درمانی، رادیوتراپی، جرح، رادیولوژیست و پزشکان هسته ای باید کنار هم کار کنند. این امر کار درمان بیماران را دشوارتر می کند، زیرا جراح به تنهایی قادر به درمان بیمار نیست. از سوی دیگر، برخلاف سایر سرطان ها که لزوما به جراحی نیازی نیست، بیماران مبتلا به سارکوما حتما باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند. در اعمال جراحی، علاوه بر کل تومور، باید یک تا 2 سانتی متر از بافت اطرافش هم برداشته شود.

جراحی سرطان ماهیچه

یکی از مسائل اصلی در جراحی سارکوما این است که چه میزان به تومور نزدیک شویم و تا چه شعاعی از تومور و بافت اطراف آن را از بدن خارج کنیم. برای حل این مشکل نیز در حال انجام مطالعات سلولی هستیم. نتایج این داده ها در طراحی پروتزهایی که قرار است جایگزین استخوان شود بسیار مهم است تا زای ان طریق فردی که گیرنده پروتز است، در پیوند نداشته باشد، پروتز در بدن شل نشود و دارای عملکرد مناسبی باشد.

بیشتر بخوانید : گرفتگی عضلات پا در خواب ♥ درد عضلات بعد از ورزش ♥ سرطان دست چپ

التهاب زانو

التهاب زانو

التهاب زانو ,التهاب زانو چیست,التهاب زانو دارو,التهاب زانو و درمان آن,التهاب زانوها,بهبود التهاب زانو,التهاب مفصل زانو,التهاب تاندون زانو,علت التهاب زانو,التهاب مفاصل زانو,علت التهاب زانو چیست,التهاب مفصل زانو چیست,التهاب زانو از چیست,درمان التهاب زانو چیست,علل التهاب زانو چیست,علت التهاب مفصل زانو چیست

التهاب زانو

توضیحاتی در مورد التهاب زانو

مفاصل در مناطقی از بدن که در آن دو یا چند استخوان گرد هم آمده اند، واقع شده اند. زانو بزرگترین مفصل در بدن ما است. این مفصل توسط 3 استخوان، یعنی ، استخوان ران (فمور)، استخوان قلم پا (درشت نی) و کشکک (پاتلا) تشکیل شده است. انتهای این استخوانها، در داخل مفصل، توسط بالشتک های انعطاف پذیری پوشیده شده است که به نام غضروف شناخته می شوند. غضروف در داخل مفصل زانو مانند “کمک فنر” عمل می کند. بقیه مفصل توسط یک غشا صاف به عنوان غشاء سینوویال پوشانده شده است. غشاء سینوویال مایعی را به داخل حفره مفصل آزاد می کند. این مایع باعث روان شدن مفصل می شود.مفصل زانو به خم و صاف شدن پاها کمک می کند. این برای انجام فعالیت های مختلف روزمره از قبیل ایستادن، نشستن، پیاده روی، دویدن، پریدن، و چمباتمه زدن کمک می کند .

التهاب زانو درد کودکان

استخوان‌های کودکان به طور مرتب در حال رشد و تغییر شکل است. به این ترتیب بافت استخوانی قدیمی به تدریج با بافت استخوانی جدید جایگزین می‌شود. در اثر این تغییرات در سیستم اسکلتی عضلانی ممکن است برخی اختلالات استخوانی برای کودکان رخ دهد. ورم زانو در کودکان یکی از این مشکلات است. ورم زانو در کودکان در اثر جمع شدن مایعات در بدن اتفاق می‌افتد. بدن کودک برای حفظ تعادل مایعات بدن فرآیندهای خاصی انجام می‌دهد. این فرآیندها نیازمند دریافت مواد مغذی و الکترولیت کافی توسط رژیم غذایی روزانه است. بدون این مواد مغذی ممکن است کودک دچار ورم زانو شود. در حقیقت مایعات فراوانی در بافت‌ها تولید شده و موجب تورم غیرطبیعی اندام‌ها می‌شود.کمبود پروتئین متداول‌ترین علت ورم زانو در اثر سوء تغذیه است. آلبومین که بیشترین بخش خون را به خود اختصاص می‌دهد نوعی پروتئین است. مقادیر کافی آلبومین موجب حفظ تعادل مایعات در بدن و خروج آب اضافی از بدن می‌شود. بدون وجود این پروتئین سلول‌ها آب را در خود نگه داشته و منجر به ورم زانو در کودکان می‌شود.

التهاب زانو یعنی چه

وقتی که التهاب در مفصل زانو رخ می دهد، به آن آرتروز زانو می گویند. آرتروز زانو می تواند هم در مردان و هم در زنان تاثیر ایجاد شود. با این حال، زنان بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت هستند. آرتروز اغلب در افراد بالای 50 سال دیده می شود. شما به ویژه اگر اضافه وزن دارید مستعد ابتلا به آرتروز زانو هستید. همچنین اگر زانوی شما قبلا دچار ضربه و صدمه شده باشد، استعداد بیشتری برای ابتلا به آرتروز زانو دارید. همینطور اگر آرتریت در خانواده شما شایع باشد، این احتمال وجود دارد که شما هم تحت تاثیر این بیماری قرار بگیرید. استفاده بیش از حد از مفاصلی خاص می تواند خطر ابتلا به آرتریت را افزایش دهد. افرادی که در مشاغلی هستند که نیاز به خم شدن مکرر زانو دارد، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آرتریت زانو هستند. 

التهاب زانو و درمان ان

تغییرات در شیوه زندگی : تغییرات در شیوه زندگی عبارتند از – کاهش وزن : این یکی از رایج ترین درمان های التهاب مفصل زانوست چرا که وزن ما را زانوهایمان تحمل می کند. کاهش وزن نه تنها درد را کاهش می دهد، بلکه عملکرد زانو را نیز بهبود می بخشد. – محدودیت فعالیت : اگر شما دچار آرتروز زانو هستید، محدود کردن فعالیت های خاصی مانند دویدن ، پریدن و بالا رفتن از پله بسیار مهم است . ورزش : ورزش به افزایش انعطاف پذیری مفصل و تقویت عضلات ساق پا کمک می کند. تمرینات ورزشی در کاهش درد و افزایش دامنه حرکات مفصلی موثر هستند. در میان تمرینات ورزشی مختلف، پیاده روی یکی از مفید ترین ها می باشد. استفاده از عصا یا چوب زیر بغل در طرف مقابل به هنگام راه رفتن، به کاهش فشار بر روی مفصل دچار آرتروز کمک خواهد کرد. ورزش های آبی ( مانند شنا ) و فیزیوتراپی نیز مفید است. درد در مفصل زانو می تواند منجر به ضعف عضلات ران شود. تمرینات آونگی ( نوسان آرام پا به عقب و جلو) به منظور تسهیل حرکات زانو نیز ممکن است مفید واقع شود. شما می توانید یک برنامه ورزشی فردی که مناسب با نیازها و شیوه زندگیتان باشد را با کمک پزشک یا فیزیوتراپیست خود تدوین کنید. دستگاه های حمایتی استفاده از وسایل کمکی از قبیل عصا، کفش های حفظ کننده انرژی، و یا بریس هایی که فشار وزن را بر روی زانوی مبتلا تعدیل می کند، کمک کننده هستند. استفاده از این وسایل می تواند درد در زانو را کاهش دهد و به شما در راه رفتن و حرکت کمک کند. درمان دارویی داروهای متعددی برای درمان آرتروز زانو استفاده می شود. پزشک داروهای مناسب برای شما را انتخاب خواهد کرد. داروهای ضد التهابی : این ها شایع ترین داروهای تجویز شده برای آرتروز زانو هستند. اینها می توانند درد را تسکین داده و تورم مفصل را کاهش دهند. مهار کننده COX – 2 نوع خاصی از دارو های ضد التهابی است که اغلب برای درد زانو داده می شود. بسیاری از داروهای ضد درد وجود دارند، با این حال، این داروها می توانند بالقوه اثرات جانبی داشته باشند. مشورت با پزشکتان قبل از مصرف هر نوع دارو برای آرتروز زانو، کار عاقلانه ای است. گلوکوزامین و کوندرویتین : کندرویتین سولفات و گلوکوزامین به طور طبیعی در غضروف مفاصل ما تولید می شود. از این رو، فرمولاسیون ترکیبی از این مواد می تواند به عنوان مکمل خوراکی برای آرتروز استفاده شود. مشخص شده است که این دسته از داروها در مراحل اولیه آرتروز زانو موثر هستند. اینها درد را کاهش می دهند، تورم را کمتر کرده و عملکرد و تحرک مفصل را بهبود می بخشند. اگر چه این داروها به وفور در دسترس هستند و به عنوان مکمل های غذایی استفاده می شوند، ولی می توانند عوارض جانبی داشته باشند. هیالورونیک اسید : اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی است که در غضروف مفصلی و مایع مفصلی وجود دارد. پزشک شما ممکن است این مکمل را به منظور بهبود کیفیت مایع مفصلی، داخل مفاصل شما تزریق کند. کورتیکواستروئیدها یا کورتون ها : استروئیدها موادی هستند که به عنوان کاهش دهنده التهاب شناخته می شوند. در صورت نیاز، پزشکتان، استروئیدها را به طور مستقیم به داخل مفصل تزریق می کند. پس از تزریق استروئید، شما متوجه کاهش قابل ملاحظه ای در درد و تورم زانوی خود خواهید شد. با این حال، این اثرات تنها برای چند ماه اثر بخش است و شما ممکن است نیاز به تکرار تزریق داشته باشید. تزریق نمک طلا : این درمان ویژه ای است که پزشک شما در صورت ابتلاء شما به آرتریت روماتوئید آن را تجویز خواهد کرد. ایمونوتراپی : در صورتی که شما دچار آرتریت روماتوئید باشید برخی از داروهای ضد سرطان مثل متوترکسات در دوزهای پایین به شما داده می شود. درمان های جایگزین همانطور که آرتروز زانو در میان افراد همه نژادها بسیار شایع است، درمان های جایگزین زیاد با نتایج متغیر نیز در دسترس هستند. این درمان ها عبارتند از : طب سوزنی و درمان پالس مغناطیسی.

بهبود التهاب زانو

جلوگیری از التهاب زانو یا عود آن: از زانوبند استفاده کنید. اگر در حال کار کردن مجبورید به مدت طولانی زانو بزنید. یا در ورزشهایی شرکت می کنید که زانوی شما در معرض خطر قرار می گیرد. از زانوبندی استفاده کیند که لایه دار بوده و از زانوی شما محافظت کند. مابین کار استراحت کنید. اگر شما به مدت طولانی روی زانوی خود قرار می گیرید، در زمانهای معینی استراحت کنید. پاهای خود را دراز کنید تا زانوی شما استراحت کند. از چمباتمه زدن زیاد خودداری کنید. خم شدن زیاد و مکرر زانوی تان فشار روی مفاصل زانوی شما را افزایش می دهد. به وزن سالم برسید و آنرا حفظ کنید. این کار فشار را از روی مفصل زانوی شما کاهش می دهد.

التهاب مفصل زانو

دلایل زیادی برای التهاب مفصل ( آرتریت ) زانو وجود دارد. انواع شایع آرتریت زانو در زیر توضیح داده شده است : آرتروز : آرتروز یا استئو آرتریت، رایج ترین نوع آرتریت زانو است. آرتروز با افزایش سن رخ می دهد و علت اصلی ناتوانی و از کار افتادگی در میان مردان و زنان مسن است. استئو آرتریت به دلیل ساییدگی و پارگی غضروف مفصل زانو ایجاد می شود.غضروف، که یک بالشتک طبیعی در مفاصل است، سفت می شود و به تدریج در طول زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. اگر وضعیت بدتر شود، استخوان های مقابل هم می توانند به یکدیگر ساییده شوند . تکه های غضروف ممکن است به داخل مفصل افتاده و شناور شوند، این باعث ایجاد درد مضاعفی خواهد شد. آرتریت روماتوئید یا التهاب رماتیسمی مفصل : علت این نوع از آرتریت بیش فعالی سیستم دفاعی بدن ( سیستم ایمنی ) ماست. سلول های دفاعی بدن باعث التهاب غشای پوشاننده مفصل می شود و در نهایت می تواند غضروف مفصل را از بین ببرد. استخوان مجاور نیز ممکن است نرمی پیدا کند. کودکان هم ممکن است به آرتریت روماتوئید دچار شوند و معمولا شامل هر دو مفصل زانو است. آرتریت بعد از ضربه : این نوع از تورم مفصل شبیه به استئوآرتریت است و پس از صدمه به مفصل زانو ( مثل شکستگی ) پدید می آید. نقرس : در این حالت، اسید اوریک در درون مفصل رسوب می کند و می تواند باعث التهاب و ورم شود.

التهاب تاندون زانو

شایعترین علامت آرتروز زانو درد است و هنگامی رخ می دهد که شما فعالیت های روزانه خود را انجام می دهید. درد مرتبط با التهاب مفصل زانو اغلب به تدریج شروع و تشدید می گردد، با این حال گهگاه می تواند یک شروع ناگهانی داشته باشد. به دلیل صدمه به غضروف، مفصل زانو سفت و متورم می شود. مفصل ممکن است در لمس گرم باشد، قرمز شود، و ممکن است به سادگی با اندک فشار بر روی زانو درد ایجاد شود. درد، تورم و خشکی مفصل، خم و راست کردن زانو را دشوارمی کند. در نتیجه، دامنه حرکات زانو محدود می شود. درد و تورم ممکن است در صبح ها، و یا پس از فعالیت های خاصی مانند بالا رفتن از پله ها، پیاده روی ، دو زانو نشستن و یا چمباتمه زدن بدتر شود . شما ممکن است یک احساس پری زانو داشته باشید. همچنین ممکن است یک صدای سایش را هنگام خم و راست کردن زانو بشنوید. در طول مراحل اولیه آرتریت، شما ممکن است در زمان هایی شعله ور شدن بیماری را داشته باشید و در زمان های دیگر زانوی شما کاملا طبیعی باشد. با این حال، با پیشرفت بیماری، ممکن است شما حتی در زمان استراحت هم درد داشته باشید. شما نمی ممکن است قادر به حرکت مفصل است. اگر از شروع آرتروز زانوی شما سالهای زیادی گذشته باشد، مفصل تغییر شکل داده، شکل ظاهری پاهای شما را تغییر می دهد و آن را کج و معوج می کند.

درمان التهاب زانو

طیف گسترده ای از درمان ها برای آرتروز زانو در دسترس هستند .هدف اصلی در درمان آرتروز زانو، کاهش درد و افزایش قدرت و عملکرد مفصل است. در مراحل اولیه، التهاب مفصل را می توان با روش های غیر جراحی درمان کرد، اما در مراحل پایانی ممکن است جراحی مورد نیاز باشد. شما با کمک پزشکتان می توانید درمان مناسب را برای خودتان پیدا کنید.

درمان التهاب زانو درد

درمان های غیر جراحی آرتروز زانو عبارتند از: تغییر در شیوه زندگی، ورزش، دستگاه های حمایتی، و داروها. برنامه درمانی شما ممکن است بیش ازیک گزینه را شامل شود.

علت التهاب زانو چیست

برخی ارگان‌ها مانند کلیه و کبد مسئولیت فیلتر کردن مواد غذایی را بر عهده دارند. این اندام‌ها سموم و ضایعات مواد غذایی را از خون جدا کرده و به ایجاد و ماندگاری تعادل در بدن کمک می‌کنند. اگر کودک از طریق رژیم غذایی روزانه مواد مغذی و معدنی کافی را دریافت نکند دچار سوء تغذیه می‌شود، در نتیجه نمی‌تواند به طور صحیح آب را از بدن خارج کند. سپس آب اضافی در بافت‌ها تولید شده و منجر به ورم زانو در کودکان می‌شود. این نوع سوء تغذیه معمولا با علائمی چون ضعف عضلات، گیجی و خستگی بیش از حد همراه است.

رفع التهاب زانو

اولین قدم در درمان ورم زانو در کودکان، درمان عوامل به وجود آورنده آن است. برای درمان ورم زانو می‌توانید جوراب‌های ساق بلند را امتحان کنید. اگر پاها یا بازوها نیز دچار ورم شده‌اند می‌توان با بالا نگه داشتن آن‌ها از میزان آب جمع شده در این مناطق کاست. برای درمان سوء تغذیه باید کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی کودک را شناسایی کنید. دقت کنید که مهم‌ترین عامل ورم زانو در کودکان کمبود پروتئین است. برخی بیماری‌ها نیز مانع شکستن پروتئین‌ها در بدن می‌شوند. برای بهبود این بیماری‌ها باید به پزشک مراجعه کرد.

داروی ضد التهاب زانو

اگر ورم مفصل شما به درمانهای غیر جراحی پاسخ ندهد، یا اگر شما دچار درد شدید، فقدان حرکات مفصل و یا بد شکلی های شدید اندام شوید ممکن است پزشکتان جراحی را به شما پیشنهاد دهد. درصد موفقیت این عمل ها بیش از 90 درصد است. گزینه های مختلف جراحی برای آرتروز زانو که در دسترس هستند عبارتند از : جراحی آرتروسکوپی، استئوتومی، و جایگزینی مفصل است.

التهاب زانو

زانوها ی دو پا را با هم مقایسه کنید به دنبال تورم در اطراف کشگک زانو یا اطراف زانو باشید مقایسه کردن دو زانو با یکدیگر بهترین راه برای متوجه شدن تورم یا قرمزی و هر چیز غیر معمول دیگری می باشد. • اگر تورم در پشت زانو ایجاد شود می تواند نشانه ی کیست بیکر باشد. زمانیکه مایع اضافی به بافت پشت زانو روانه شود می تواند باعث تورم در پشت زانو شود و زمانیکه سرپا می ایستید بدتر می شود. • اگر زانوی آسیب دیده نسبت به زانوی دیگر قرمز تر و تب دار به نظر می رسد حتما به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : التهاب مهره کمر ♥ التهاب کنار ناخن شست پا ♥ قفل شدن زانو نشانه چیست ♥ آرتروز زانو و درمان آن

خواص و خاصیت خوردن کندر در دوران بارداری و سقط جنین چیست

خواص و خاصیت خوردن کندر در دوران بارداری و سقط جنین چیست

بسیار شنیده ایم که کندر را برای بیشتر شدن هوش توصیه می کنند.در واقع  این گیاه گیاهی دارویی است از راسته افراها (Sapindales) که از صمغ آن هم به عنوان خوشبو کننده استفاده می‌شود. صمغ کندر را اغلب با اسفنددانه می‌سوزانند.

کندر ، خواص کندر , کندر در بارداری , کندر چیست , کندر و سقط جنین

کندر

این گیاه مقوی قلب-حافظه-صاف شدن صدا-ضد خلط خونی-واقعیت این است که نام علمی این گیاه Boswellia thurifera یا B. sacra است. طعم این عصاره بسیار تلخ می باشد.گفتنی است محققان

دریافتند که تجویز این ماده ، به ویژه دوز ‏‎g/kg‎‏0/05 ، در دوران بحرانی رشد و نمو سیستم عصبی جنین و نوزاد ، سبب افزایش چشمگیر  قابلیتهای یادگیری ، به ویژه تقویت و نگهداری حافظه می گردد . از این

رو به نظر می رسد که کندر می تواند دارای تاثیری مثبت بر روند تکامل مغز و به احتمال زیاد شکل گیری مناسب درختهای دندریتی ، اکسونها و برقراری ارتباطات صحیح بین آنها است.

بهترین راه مصرف کندر چیست ؟

بهتر است بدانید که آنرا کوبیده و هر روز صبح ناشتا یک قاشق مربا خوری از آنرا در یک استکان آب حل کرده و میل نمایید بهترین شیوه استفاده است .

کندر ، خواص کندر , کندر در بارداری , کندر چیست , کندر و سقط جنین

کندر چیست

گفتنی است که همچنین میتوانید آنرا در دهان گذاشته و به صورت آدامس از آن استفاده نمایید اما کمی تلخ میباشد.

خواص این ماده

در واقع جویدنش لثه را محکم میکند و بوی دهان را میزداید برای حافظه مفید است و روایت شده برای حفظ قرآن و قطع ادرار و بلغم از آن میل کنید.

پس از خاصیت های بی شمار کندر بهره ببرید تا حافطه قویتری داشته باشید.

راه‌های دیگر تقویت حافظه؛ تغذیه و ورزش مناسب، مسواک زدن، خوردن غذاهای حاوی گلوکز و کلیسیم و فسفر و ویتامین(مثل خرما، عسل، هویج، پرتقال، سبوس گندم و لبنیات)، مطالعه‌ی روزانه(حداقل نیم ساعت در روز)، مصرف کندر، گذاشتن حنا بر سر، ذکر صلوات و آیت الکرسی، خوردن گوشت گردن(مثل بز و مرغ)، دائم‌الوضو بودن، پوشاندن سر در هنگام سرما و بعد از استحمام، حجامت پشت گوش‌ها و یا سر در افراد گرم مزاج، حفظ و تلاوت قرآن، حفظ شعر، مثبت اندیشی، کم حرفی، خوشرویی، استفاده از نانی که 13 ساعت از پختش گذشته باشد، تقسیم بندی اطلاعاتی که یادگیریشان دشوار است، خوردن گوش ماهی، مصرف انواع مغزها، درمان کم خونی و مصرف مواد غذایی حاوی آهن، اجتناب از مصرف لبنیات به همراه غذاهای آهن‌دار و خوردن صبحانه‌ای کامل و مقوی.

کندر ، خواص کندر , کندر در بارداری , کندر چیست , کندر و سقط جنین

کندر در بارداری

خواص کندور برای انسان بی نظیر است . مهمترین خاصیت آن تقویت حافظه است . به همین دلیل به مادران باردار و همچنین نوجوانان پیشنهاد می شود که آن را مصرف کنند . این ماده طبیعتی گرم و خشک دارد. خون را بند می آورد . مانع خونریزی داخلی یا خونروی از سینه می شود . میتوانید کندور را با صمغ عربی میل کنید . در نتیجه بدبویی دهان و تنگی نفس و تنگی نفس را رفع می کند .خوردن کندور و عسل برای درمان فراموشی بسیار مفید است . میتوانید چند روز روزی یه گرم کندور را در آب بخیسانید و میل کنید . همچنین میتوان از کندور به عنوان ماسک استفاده کرد . این ماسک برای بهبود جای زخم ، نگه داشتن پوست سالم و رفع چین و چروک یا جلوگیری از ان کاربرد دارد .

کندر ، خواص کندر , کندر در بارداری , کندر چیست , کندر و سقط جنین

خواص کندر

آشنایی با خواص کندر

1- برای بهبود بلع و تنفس‌های عمیق کودکان از کندر استفاده می شود .

2- از قدیم الایام از کندور جهت تقویت حافظه و رفع فراموشی و ضعف حافظه استفاده می شده است . خوردن کندر در دوران بارداری بسیار پیشنهاد شده است . این امر برای تقویت حافظه جنین بسیار مناسب است .

3- در زمانهای قدیم از کندور جهت برطرف کردن شک (برای کسانی که مدام شک میکنند و شک دارند) استفاده می شده است .

4-از خواص کندور اینست که از آن جهت رفع ضعف اعصاب و استرس استفاده می کند . کندر آرامبخش است .

5-از کندور جهت کابوس‌های شبانه و خستگی و جوان سازی فکر و بدن نیز میتوان استفاده کرد .

6- جالب است بدانید که کندر معرّق ، مدّر، قابض و قاعده آور است و فواید درمانی زیادی دارد .

7-محافظت در برابر سرماخوردگی و راحتی ماهیچه‌ها و دردهای مفاصل از دیگر خواص کندور است .

8-از دیگر خواص کندور این است که کندر مسئولیت کاهش قند خون، کاهش چربی خون و محافظت از کبد را بر عهده دارد .

9-درمان روماتیسم و حتی آرتریت را با مصرف کندر میتوان انجام داد .

10- به گزارش آسان طب از کندور برای جلوگیری از چروک شدن و جوان و نرم نگه داشتن پوست استفاده می شود .

بنابراین حتما کندور مصرف کنید . کندور در عطاری ها و فروشگاههای داروی گیاهی موجود است . مادران باردار به هیچ وجه کندور را فراموش نکنند .

بیشتر بخوانید : کاسنیترنجبینشاه ترهجوز هندیسیاه دانهمارچوبهمیخکخاکشیرسماق